Ba chóir go gcuirfí cosc ar na fóin i scoileanna chun an fhoghlaim a fheabhsú agus chun bulaíocht a chosc, a mhol tuarascáil de chuid na Náisiún Aontaithe.
Dúirt Unesco, gníomhaireacht oideachais, eolaíochta agus cultúir na Náisiún Aontaithe, go bhfuil fianaise ann go raibh baint ag úsáid iomarcach fón póca le feidhmíocht oideachais laghdaithe.
Agus dúirt siad go bhfuil tionchar diúltach ag leibhéil arda ama scáileáin ar chobhsaíocht mhothúchánach (emotional stability) leanaí.
Dúirt siad gur cheart don teicneolaíocht dhigiteach an duine a chur i gceartlár gach gníomhaíochta oideachais. Agus níor cheart go n-athrófaí idirghníomhú duine-le-duine le múinteoirí.
Thug Unesco foláireamh freisin go bhfuil áibhéil (exaggerating) á rá faoi thionchar dearfach agus buntáistí eacnamaíocha na teicneolaíochta digití.
‘Ní dul chun cinn é gach athrú. Ní hionann sin is a rá gur féidir rud éigin a dhéanamh,’ a chríochnaigh an tuarascáil.
Agus an fhoghlaim ag bogadh ar líne, go háirithe in ollscoileanna, d’áitigh Unesco ar pholaiteoirí gan faillí a dhéanamh ar ‘ghné shóisialta’ an oideachais ina bhfaigheann mic léinn teagasc duine le duine.
‘Tá poitéinseal do-tomhaiste ag an réabhlóid dhigiteach ach, díreach mar a cuireadh rabhaidh in iúl faoin gcaoi ar cheart í a rialú sa tsochaí, ní mór aird chomhchosúil a thabhairt ar an mbealach a n-úsáidtear í san oideachas,’ a dúirt Ardstiúrthóir Unesco, Audrey Azoulay.
Dúirt sí: ‘Coimeád riachtanais an fhoghlaimeora ar dtús agus tabhair tacaíocht do mhúinteoirí. Ní ionadaíonn naisc ar líne le hidirghníomhaíocht dhaonna.’
D’fhéadfadh úsáid iomarcach nó mhíchuí a bhaint as fóin chliste, táibléad nó ríomhairí glúine a bheith as cuimse, suaite agus tionchar díobhálach a bheith aici ar an bhfoghlaim, a dúirt sé.
Agus léirigh sonraí measúnaithe idirnáisiúnta ar mhórscála ‘nasc diúltach’ idir úsáid iomarcach na teicneolaíochta digití agus feidhmíocht na mac léinn.
Cé go bhféadfadh an teicneolaíocht deiseanna foghlama a oscailt do na milliúin, tá na buntáistí scaipthe go míchothrom, agus go leor daoine bochta ar fud an domhain eisiata go héifeachtach, a dúirt sé.
Tá bonneagar digiteach oideachais costasach, agus is minic nach ndearnadh meastachán ar a chostais chomhshaoil.
Dúirt Unesco ina thuarascáil 2023 Global Education Monitor freisin nach bhfuil mórán taighde ardchaighdeáin ann chun a léiriú go bhfuil teicneolaíocht dhigiteach cabhrach don oideachas.
Agus tá cuid mhór den fhianaise go bhfuil sé maoinithe ag cuideachtaí oideachais príobháideacha atá ag iarraidh táirgí foghlama digiteacha a dhíol.
Is ‘cúis imní’ é a dtionchar méadaitheach ar bheartas oideachais ar fud an domhain, a dúirt sé.
Más mian leat tuilleadh eolais a fháil faoi conas do chuid Gaeilge a fheabhsú is féidir dul chuig Conradh na Gaeilge agus Foras na Gaeilge.
Más mian leat ríomhphost (email) a fháil leis na scéalta is fearr ar Extra.ie, ó Luan go hAoine, seol an focal ‘Tá’ chuig joeextragdotie@gmail.com
Bí ar an gcéad duine a léann an Nuacht is déanaí i nGaeilge, leis an gclúdach is fearr ar chúrsaí reatha, Siamsaíocht bhríomhar agus Spórt.