D’fhéadfadh go mbeadh ar thiománaithe €38 a íoc as taisteal ag obair faoi scéim chun go n-íocfadh tiománaithe as gluaisteán a úsáid.
Chosnódh turas ó Mhaigh Nuad go Baile Átha Cliath Láir €38 agus chosnódh turas ó Chorcaigh go Baile Átha Cliath €163 faoi cheann de na roghanna, de réir tuairisce san Irish Daily Mail.
Tá an ‘Road Usage Charge’ á thabhairt isteach ar fud an domhain chun astaíochtaí (emissions) a laghdú agus tá sé á mheas ag an comhlacht Bonneagair Iompair Éireann (Transport Infrastructure Ireland, TII).
Beidh easnamh idir €1.5 billiún agus €3 billiún ar an Státchiste in ioncam caillte ó cháin bóthair de réir mar a aistríonn tiománaithe go gluaisteáin leictreacha.
Tá sé de chúram ar Bhonneagar Iompair Éireann (TII) bealaí a aimsiú chun aghaidh a thabhairt ar an mbearna maoinithe (funding gap) agus laghdú 50% a dhéanamh ar astaíochtaí (emissions) ó iompar faoi 2030.
Ceann de na bearta atá á mheas ná go n-íocfadh tiománaithe as na bóithre a úsáid.
Dúirt foinsí gur obair fhadtéarmach í an obair seo, ach go bhfuil athruithe bunúsacha i gceist.
Dúirt an fhoinse: ‘Is é an rud atá siad ag féachaint air ná an t-easnamh ioncaim nuair a aistríonn daoine ó bhreosla neamh-indóite (non-combustible fuel), conas atáimid chun íoc as an caillteanas sin sa todhchaí (in future)?’
‘Dúirt na smaointeoirí sa Roinn Airgeadais agus sa Roinn Iompair: “Déanaimis taighde air seo.” Agus is é praghsáil bóithre ar fud na hEorpa agus an domhain áit a bhfuil daoine ag dul.
‘Sin a bhfuilimid ag féachaint air.’
Mar sin féin, d’fhéadfadh go mbeadh éirí amach cosúil leis an gceann in aghaidh táillí uisce (water charges).
Dúirt an fhoinse: ‘Feictear ar phraghsáil bóithre mar fhoirm chothromasach (equitable). Dá mbeifeá amuigh i gceantar tuaithe, bheadh praghsanna bóithre i bhfad níos saoire mar níl rochtain agat ar iompar poiblí.
‘I dtimpeallacht uirbeach bheadh praghsanna bóithre i bhfad níos airde mar tá níos mó roghanna iompair phoiblí ann.’
Bunaíodh Project Bruce (a sheasann do ‘Better Road User Charging Evaluation’) faoi TII chun aghaidh a thabhairt ar dhúshlán na haeráide.
Léiríonn doiciméid go bhfuil ceithre rogha ar fáil don Rialtas, de réir mar a thagann roinnt mótarbhealaí atá maoinithe go príobháideach in úinéireacht an Stáit ó 2030 ar aghaidh, dar leis an Irish Daily Mail.
Is iad na ceithre rogha:
Faoin gceathrú rogha de phraghsáil chianbhunaithe, d’fhéadfadh go gcosnódh sé suas le €38 tiomáint ó Bhaile Átha Cliath go Maigh Nuad.
Faoin gceathrú rogha freisin d’fhéadfadh go gcosnódh turas ó Luimneach go Gaillimh €1.92, le cur chuige chun na praghsanna a ghearrfaí ar an Líonra Bóithre Náisiúnta a laghdú. Ach dá ndéanfadh an córas táillí iarracht ‘éileamh a laghdú’ d’fhéadfadh go gcosnódh sé os cionn €67.50.
Fuarthas amach san athbhreithniú go mbeadh méadú leanúnach ar astaíochtaí (emissions) mar gheall ar an gcur chuige a íoslaghdódh costais do thiománaithe.
Dá nglacfaí leis an gcur chuige is pionósaí, áfach, laghdófaí thart ar 11% ar astaíochtaí (emissions).
Le cur chuige cothromaithe chun an t-éileamh reatha a choinneáil bheadh laghdú beag ar astaíochtaí (emissions).
Más mian leat tuilleadh eolais a fháil faoi conas do chuid Gaeilge a fheabhsú is féidir dul chuig Conradh na Gaeilge agus Foras na Gaeilge.
Más mian leat ríomhphost (email) a fháil leis na scéalta is fearr ar Extra.ie, ó Luan go hAoine, seol an focal ‘Tá’ chuig joeextragdotie@gmail.com
Bí ar an gcéad duine a léann an Nuacht is déanaí i nGaeilge, leis an gclúdach is fearr ar chúrsaí reatha, Siamsaíocht bhríomhar agus Spórt.